Andra dagen dagen i Berlin

Den andra dagen startade vi på Hamburger Banhof, där vi bland annat såg Andy Warhol, Joseph Beuys och min nya favvo Robert Rauchenberg.
Här var det, som på de flesta ställen, på tok för mycket att se på alldeles för kort tid.

Efter det mötte vi upp vår videolärare, som bor i Berlin.
Han hade bestämt nästa plats att besöka.
Det blev ett medicinhistoriskt museum!
Med torkade och konserverade kroppsdelar, de flesta med någon typ av sjukdom eller missbildning.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det.
Det var absurt, äckligt och otroligt fascinerande.
Där fanns framfall, foster, kroppsdelar med cancer, ansiktsavgjutningar av folk som hade lepra och mycket, mycket mer.

Nästa ställe blev inte mycket bättre.
Kunstverk hade en stor utställning, 'you killed me first', med videoverk -de flesta från åttiotalet.
Det var mest bara våld och sex, mycket onödigt våld och sex.
Man kan diskutera länge om det är konst eller inte.
Men jag uppskattar inte tex en video med en älva som blir våldtagen av en djävul, med ett så stort kön att det kommer upp ur älvans mage och hon dör.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0