Gjutning

Nu tänkte jag visa lite fortsättning på mitt keramikprojekt.

1. Den här bilden är ju avskärmningen av den första delen jag tog form på.

2. Jag fick börja med att stänka gips på min lerform, för att slippa luftbubblor närmast formen och för att se till att gipsen kommer in överallt.
Sedan kladdar man på mer och jämnar till gipsen.

3. Så här ser det ut när gipset brunnit klart. Då är första delen inbäddad i gips.

4. När jag sedan fortsätter med nästa del så använder jag colaburksskivorna igen. Den första gipsformen sitter kvar som avskärmning och den penslar jag med slicker (en blandning av lera och vatten) för att inte den nya gipsformen ska fastna i den. De olika delarna måste gå att ta isär. Jag gör även små gropar, så det blir passmärken i gipsformarna.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0