Första dagen dagen i Berlin

Nu ska jag försöka göra någon slags rapportering om Berlinresan.
Jag tänkte att jag delar upp dagarna i dag och kväll, då vi hade ett schema över dagarna för att sedan ha kvällarna fria.
Bara så ni verkligen får veta vad vi gjort, för det är ju så fantastiskt spännande..
Eller så råkar det bara vara så att jag gärna berättar det, vare sig ni vill eller inte!

Onsdag:
Vi började dagen med en gemensam frukost på vandrarhemmet, som lärarna fixat.
De blev verkligen som små extra mammor och pappor under resan, vilket bara var mysigt.
Innan frukosten hade jag dock ett litet missöde med duschen.
Den lurades. Där den visade varmvatten, fick man istället kallvatten. Jag vaknade till snabbt i alla fall.

Sedan gav vi oss iväg till Neue Nationalgalerie, som hade en bra utställning med Gerhard Richter.
De hade även en bra ordinarie utställning, såg en finfin skulptur av Henry Moore (han har en stor skulptur här i Gävle, ungefär där bocken brukar stå).

Nästa stopp blev Gemäldegalerie, som vara fullproppat med gammalt måleri bl.a. Rembrandt och Dürer.
Det är där jag fångat alla heta bäbisar på bild.
Efter någon timme där kändes det som att man blivit överkörd av ett tåg, jag var helt slut.
Lyckades även virra bort mig bland alla rum och tavlor.

Efter det promenerade vi genom Tiergarten till Brandenburger Tor för att titta på Peter Eisenman Holocaust monumentet, som var riktigt fint och gripande.
Vi tittade även på några andra monument, ett för homosexuella och ett över bokbränningen framför Humboldt Universitet.


 


Kommentarer
Postat av: Marie

Ja hurra för att ni kommer snart igen :)

2012-03-13 @ 20:41:33
URL: http://twoheartsofstone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0