Keramik

Nu har vi ju keramik igen.
Den här gången ska vi göra gjutformar, arbeta med screentryck på keramik och andra dekorationer.
Jag har börjat göra en lampa, men formen funkar också som en fri form.
Jag har ställt till det för mig.
Det är så sjukt pyssligt och svårt att få ihop det bra, men jag kämpar på.

Först fick jag göra en prototyp av formen, i papper.
Sedan skära till bitar i leran.
Bygga en ny modell i hårdare papper som jag kunde använda som stöd och bygga upp med leran runt.
Annars hade lerformen bara sjunkit ihop.
Sedan gör man en gjutform i gips, som jag kan använda till att gjuta upp massor av fina lampor!
Min gjutform kommer vara i fyra delar, jag har haft svårt att få till det.
Man måste skärma av delarna en i taget och gjuta av dem.
Det gick inte att bygga upp med lerväggar, som man vanligtvis gör.
Så vi har experimenterat, jag har klippt sönder en colaburk och använt som 'väggar'.

Precis innan vi slutade så gipsade jag den första biten.
Imorgon får jag se hur det blev!
Sen blir det oändligt mycket mer trixande innan alla delar är klara och jag kan börja gjuta med lera.
Jag förstår att ni inte förstår något.
Men frukta ej!
Jag ska ta bilder under hela processen och visa er.

Här är delar av arbetsprocessen fram till gipsavgjutningen.


 


Kommentarer
Postat av: Lotta

Åh vad roligt! Vi kan ju försöka ses lite när du kommer, om du har tid:)

2012-02-23 @ 06:07:36
URL: http://dollyjane.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0